Wielu małych i średnich przedsiębiorców zastanawia się, gdzie powinni się reklamować – na Facebooku czy w Google AdWords? Bardzo często nie zdają sobie zupełnie sprawy, czym różnią się od siebie oba systemy.
W tym artykule dowiesz się najważniejszych rzeczy na temat ich działania, wad i zalet, różnic między nimi oraz rzeczy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę przy ustawianiu kampanii.
Google AdWords – z czym to się je?
Google AdWords to reklamy, które wyświetlają się użytkownikom aktywnie poszukującym usług lub produktów w Internecie. Odpowiadają na bezpośrednią potrzebę klienta. Dlatego potrafią być tak skuteczne.
AdWords jest oparty na systemie aukcyjnym. Gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazę, której szuka, Google w ułamku sekundy przeprowadza licytację. Klient zobaczy tylko te reklamy, które osiągnęły najlepsze wyniki – mają najwyższą stawkę za kliknięcie, są najbardziej dopasowane do wpisanego w wyszukiwarkę słowa itp. Reklamodawca płaci, gdy użytkownik kliknie w jego reklamę.
Wyświetlanie reklamy możemy ograniczyć do określonej lokalizacji, np. miasta czy województwa.
Facebook – jak to działa?
Na Facebooku reklamy działają trochę inaczej. Tutaj to one z kolei aktywnie szukają osób, które pasują do naszej grupy docelowej (na temat danych, kto korzysta z Facebooka – przeczytasz tutaj). Musisz najpierw jak najdokładniej określić, komu chcesz wyświetlać swoje komunikaty. Najbardziej podstawowe dane to miejsce zamieszkania, wiek, płeć, zainteresowania i wykonywany zawód.
Po analizie uzyskanych statystyk będziesz mógł zawężać grupę, aż do najbardziej obiecujących użytkowników.
Zastanów się, jak ludzie szukają firm podobnych do Twojej
W różnych branżach sprawdzają się odmienne strategie. Zastanów się, jak Twoi potencjalni klienci szukają firm podobnych do Twojej.
Reklamy na Facebooku najprawdopodobniej słabo sprawdzą się w przypadku takiej działalności, jak wypożyczalnia samochodów. Bardzo ciężko trafić na kogoś, kto akurat w danym momencie potrzebuje podobnej usługi. Określenie wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań czy płci nie zda się tutaj na wiele.
W tym przypadku idealnie sprawdzą się natomiast reklamy Google AdWords. Jeżeli przykładowo komuś zepsuło się auto, to szuka możliwości wypożyczenia innego samochodu. Wpisuje pasujące frazy w wyszukiwarkę, aktywnie przegląda oferty.
Facebook z kolei jest doskonały do wzbudzania potrzeby w kliencie. Zwróć uwagę, jak robią to marki odzieżowe. Najczęściej targetują swoje reklamy na osoby o określonej płci i wieku. Następnie ładnymi zdjęciami i starannie dobranymi stylizacjami wzbudzają w użytkowniku chęć zakupu. To naprawdę działa!
Taka taktyka jest skuteczna nie tylko w przypadku marek odzieżowych. Może się również doskonale sprawdzić np. w branży szkoleniowej. Przy dzisiejszym, trudnym rynku pracy ludzie ciągle się dokształcają. Jeżeli pokażesz im reklamę wartościowego kursu i odpowiednio stargetujesz grupę docelową (np. po zawodach i zainteresowaniach) masz ogromne szanse na duży odzew.
Facebook przynosi również bardzo dobre efekty w przypadku ściśle określonych grup, jak wędkarze. Reklamy kierowane na takie społeczności wyróżniają się wyjątkową skutecznością.
Pamiętaj, że Google AdWords i Facebook to dwa różne systemy. Oba są bardzo skuteczne. Trzeba je tylko umieć odpowiednio wykorzystać.
Zastanów się, kim są Twoi klienci i jaki rodzaj reklamy będzie dla nich najlepszy. Bardzo często Google AdWords i Facebook doskonale się uzupełniają i warto uruchomić oba jednocześnie.
Przewaga Facebooka nad Google AdWords
Facebook ma jedną dużą przewagę nad Google AdWords – w większości przypadków jest dużo tańszy. Niestety Adwordsy nie należą do niskokosztowych sposobów na pozyskanie klienta i wielu firm zwyczajnie na nie nie stać.
W Google AdWords wszystko zależy od wielkości i zacięcia Twojej konkurencji (która chce wyświetlać swoje reklamy na takie same frazy). Jeżeli konkurencja jest duża, stawki automatycznie idą w górę.
Facebook pod względem wydatków potrzebnych na reklamę wypada tutaj zdecydowanie korzystniej.
AdWords jako sposób na złe pozycjonowanie
Reklamy na Facebooku nie zastąpią jednak AdWords w przypadku złego pozycjonowania. Jeżeli Twoja strona nie pojawia się w wynikach organicznych na poszczególne słowa kluczowe lub został na nią nałożony filtr, AdWords to często jedyny sposób na wyświetlanie jej klientom.
Niestety wiąże się to z konkretnymi kosztami.
Facebook czy Google AdWords – co w takim razie wybrać?
Na to pytanie nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku – branży, znajomości swojej grupy docelowej czy budżetu.
Każda z platform ma plusy i minusy. Każda działa bardzo dobrze w określonych warunkach. Potrafią się nawzajem uzupełniać i wspomagać.
W artykule omówiliśmy tylko niektóre, najbardziej podstawowe funkcje obu systemów. W rzeczywistości są one bardziej skomplikowane i posiadają dużo więcej możliwości.
Jeżeli nadal masz wątpliwości, co będzie najlepsze do reklamowania Twojego biznesu, przeprowadź test. Ważne, żeby kampanie poprowadziła osoba, która będzie wiedziała, co zrobić. Inaczej niezadowalające wyniki mogą wynikać nie ze źle wybranej platformy, ale niepoprawnych ustawień.
Weź też pod uwagę, że skuteczność reklam nie zależy tylko od ustawień kampanii, ale również od Twojej oferty i jakości strony docelowej.
Pamiętaj, z reklam na Facebooku i Google AdWords korzystają firmy na całym świecie – to musi działać!