Myślisz nad kampanią reklamową w internecie? Masz ograniczony budżet i zastanawiasz się, jak go najlepiej wykorzystać? A może chcesz dotrzeć z reklamą swojego produktu do wybranej grupy odbiorców, ale nie wiesz, gdzie ją znaleźć?
W tym artykule dowiesz się, kto w Polsce korzysta z Facebooka, Twittera, Snapchata i Instagrama. Od tej pory będziesz mógł wykorzystać tę wiedzę we własnych działaniach reklamowych.
Niekwestionowany król wszystkich kanałów social media. Według przeprowadzonych w 2015 roku przez Gemiusa badań, z Facebooka korzysta 80% wszystkich polskich internautów. Miesięcznie odwiedza go już ponad 20 milionów osób. 51% z nich to kobiety.
Znajdziesz tutaj przede wszystkim przedstawicieli wolnych zawodów – stanowią aż 40% wszystkich użytkowników. Uczniowie i studenci w wieku 15-24 lat to 22% osób korzystających z platformy.
Najliczniejsza wiekowo grupa to ludzie, którzy mają od 25 do 34 lat. (25%). Przeważają osoby o wykształceniu zawodowym, średnim i wyższym.
Facebook, ze względu na ciągle rozwijane możliwości reklamowe, sprawdza się doskonale jako narzędzie do reklam targetowanych na określoną grupę odbiorców. Trudno nie być pod wrażeniem wielości funkcji, jaką kanał dostarcza potencjalnym reklamodawcom.
Według tych samych danych z 2015 roku z Twittera korzysta już 13% wszystkich internautów z Polski. Tę liczbę szacuje się na około 3,3 miliona osób.
Twitter, tak jak Facebook, jest bardzo popularny wśród ludzi uprawiających wolne zawody. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki kanału. Użytkownicy korzystający z Twittera chcą być przede wszystkim na bieżąco z aktualnymi zdarzeniami, śledzić statusy opiniotwórczych osób, często (choć nie zawsze) aktywnie uczestniczyć w dyskusji (choćby poprzez szerowanie komentarzy). Medium jest jakby stworzone dla dziennikarzy, polityków, ludzi sceny kulturalnej, celebrytów, blogerów i innych wpływowych ludzi.
Nie dziwi więc, że ponad 20% wszystkich korzystających z platformy mieszka w miastach, które mają więcej niż 200 tysięcy mieszkańców.
Zaskakująca jest natomiast dość duża grupa emerytów i rencistów – osoby w wieku 55+ to około 17% wszystkich twitterowiczów.
Na Twitterze, odwrotnie niż na Facebooku, przeważają mężczyźni. Stosunek kobiet do mężczyzn to w tym przypadku 45% do 55%.
Warto zapoznać się z dokładniejszymi danymi przedstawionymi przez Gemiusa w formie grafiki:
Snapchat
Snapchat to przede wszystkim medium ludzi bardzo młodych. Dominują tutaj nastolatki w wieku od 13 do 18 lat. Ponad 60% użytkowników Snapchata to kobiety.
Co ciekawe zainteresowanie platformą wzrasta również u osób starszych, przede wszystkim w wieku do około 25 lat.
Źródło: marketingnaluzie.pl
Według badań przeprowadzonych przez Think Kong Snapchatem w Polsce może się interesować nawet 5 mln osób. Liczba ta wydaje się jednak przesadzona (badania były prowadzone na podstawie ankiet).
Młodzież korzystająca ze Snapchata ma dużą siłę nabywczą i nie należy jej lekceważyć. Jeżeli więc Twoją grupę docelową stanowią nastolatki, Snapchat będzie dla Ciebie doskonałym kanałem reklamowym.
Według danych NapoleonCat z 2015 roku z Instagrama w Polsce korzysta około 3,2 mln użytkowników. Przeważają zdecydowanie kobiety (60%), co potwierdza zamiłowanie płci pięknej do przeglądania ładnych fotografii.
Na Instagram, tak samo jak na Snapchat, wchodzą przede wszystkim osoby młode. 36% z nich ma od 18 do 24 lat, 28% od 13 do 17 lat, a 23% od 25 do 34 lat.
Źródło: www.gemius.pl
Gemius w swoich badaniach podaje, że grupa w wieku 18 do 24 lat to nawet 43% wszystkich polskich instagramowiczów.
———————————
Jak widać z przywołanych badań, grupy użytkowników w poszczególnych kanałach social media różnią się od siebie. Najłatwiej dotrzeć za ich pośrednictwem do ludzi młodych. Z powodzeniem można jednak wyodrębnić osoby o dowolnym wieku, na które chcesz targetować swoje reklamy. Największe możliwości na tę chwilę pod tym względem zapewnia Facebook.
Powinieneś mieć świadomość, że każda grupa wiekowa wymaga innego, specyficznego komunikatu. Często posługuje się innymi zwrotami językowymi, ma inne zainteresowania i autorytety.
Musisz być na bieżąco, umieć posługiwać się obrazami (mamy obecnie kulturę obrazkową!), memami, a także wiedzieć kogo lubią i nie lubią Twoi odbiorcy.
Social media dużo zmieniły w komunikacji. Mogą być ułatwieniem, ale i utrudnieniem dla reklamodawcy, który nie nadąża za aktualnymi trendami. Nigdy jednak dotarcie do ściśle wyodrębnionej grupy docelowej nie było tak osiągalne jak dziś.
Źródła:
- https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/media-spolecznosciowe-jako-kanaly-komunikacji-charakterystyka-uzytkownikow.html
- https://www.sotrender.com/blog/pl/2016/03/badania-gustow-w-social-media/
- http://thinkkong.pl/snapchat-w-polsce-kto-i-jak-z-niego-korzysta/
- http://marketingnaluzie.pl/snapchat-polsce-go-polsce-uzywa/
- https://www.gemius.pl/agencje-aktualnosci/media-spolecznosciowe-przez-pryzmat-wieku-uzytkownikow-1787.html
- https://napoleoncat.com/blog/najwieksze-polskie-badanie-instagrama/
- http://socialpress.pl/2015/09/ponad-3-mln-polskich-uzytkownikow-na-instagramie-wiekszosc-to-kobiety-i-nastolatki/