Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli święta w firmie

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Według Eurostatu przeciętny Polak produkuje około 1 kg śmieci dziennie. Dotyczy to odpadów generowanych nie tylko w gospodarstwach domowych, ale także w urzędach i małych firmach.

Jak te statystyki zmieniają się w grudniu?

Niepełne dane

Niestety, nie istnieją dane Eurostatu na temat tego gorącego okresu. Z badań amerykańskiej Environmental Protection Agency wynika jednak, że produkcja odpadów między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem wzrasta aż o 25%. W kraju takim jak Polska oznacza to prawie 250 tysięcy ton dodatkowych odpadów. To 5 razy więcej niż waga wszystkich autobusów miejskich w polskich miastach wojewódzkich łącznie.

Co przyczynia się do tego wzrostu? Przede wszystkich charakterystyczne dla świąt atrybuty. Każda choinka w końcu wyląduje na śmietniku. Wszystkie wysłane w kraju kartki świąteczne złożą się na tony makulatury. W większości gospodarstw domowych zmarnuje się część kupionego „na zapas” jedzenia i przysmaków. Wreszcie – do kosza trafią niewyobrażalne ilości prezentowych opakowań.

Niektóre śmieci ulegną recyklingowi (makulatura) albo przerobieniu na biomasę (żywe choinki). Inne powędrują na wysypisko. Przykładowo sztuczne drzewko – choć ozdobi mieszkanie przez kilka sezonów z rzędu – w ostateczności będzie rozkładać się przez ponad 500 lat!

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Społecznie odpowiedzialne działania firmy mają kilka źródeł. Przede wszystkim przedsiębiorcy dążą do poprawy swojego wizerunku oraz zwiększenia zaufania zarówno klientów, jak i akcjonariuszy. Jednocześnie ma to być rekompensatą za problemy generowane przez działalność gospodarczą, takie jak np. zanieczyszczenie środowiska w procesie produkcyjnym. Wreszcie istnieje podejście prognostyczne, zakładające opłacalność działań mających w przyszłości przełożyć się na zmniejszenie kosztów (np. z tytułu opłat za zanieczyszczenia).

Społeczna odpowiedzialność biznesu, w skrócie CSR (od angielskiego: Corporate Social Responsibility), może przybierać różne formy. Bazuje na działaniach na rzecz interakcji społecznych oraz ochrony środowiska. W Polsce do rozpoznawalnych działań w tym obszarze należą akcja „Podziel się posiłkiem”, organizowana przez Danone, czy stypendia dla kobiet w nauce, finansowane przez L’Oréal Polska.

CSR w rzeczywisty i wymierny sposób wpływa na wartość firm i spółek. Na całym świecie istnieją specjalne rankingi najbardziej odpowiedzialnych społecznie biznesów. Obecność w takim rankingu przekłada się na wzrost zainteresowania inwestorów (zwłaszcza dedykowanych funduszy inwestycyjnych). W Europie Środkowej takim rankingiem jest Respect Index.

Na mniejszą skalę

W pierwszej chwili może się wydawać, że CSR zarezerwowany jest dla korporacji dysponujących wielkim budżetem. Nic bardziej mylnego! Odpowiedzialne społecznie działania wcale nie muszą mieć skali globalnej czy krajowej. Są dwie płaszczyzny, na których małe firmy nie tylko odnajdą się, ale wręcz sprawdzą znaczne lepiej od zatrudniających setki osób molochów. To działalność na szczeblu lokalnym i ochrona środowiska.

Ekofirma

Ochrona środowiska nie musi oznaczać od razu ratowania lasów równikowych albo zagrożonych wymarciem endemicznych gatunków ze strefy podbiegunowej. Drzewa sadzić można równie dobrze w najbliższym nadleśnictwie. A najprostszą i najskuteczniejsza metodą jest wprowadzenie ekologicznych rozwiązań w codziennym życiu firmy.

Szczególne zastosowanie – także z marketingowego punktu widzenia – ekorozwiązania mają w firmach prowadzących sprzedaż wysyłkową. Mogą to być zarówno kosmetyki, jak i drewniane zabawki dla dzieci. Coraz większa liczba konsumentów docenia wykorzystanie surowców wtórnych. Może zatem warto zacząć korzystać z papieru makulaturowego?

Odpowiedzialne święta w biznesie

Boże Narodzenie nie powinno zwalniać nikogo z obowiązku dbania o środowisko. Dzięki popularności recyklingu nie jest to też trudne, a może zapaść w pamięć (i serca) klientów lub kontrahentów.

Z jakich elementów warto czerpać? Przede wszystkim polecamy opakowania ekologiczne, takie jak torby z szarego papieru, tekturowe pudełka, czy drewniane skrzynki do wielokrotnego użytku. Gwarantujemy, że odpowiednio zaaranżowane będą wyglądały znacznie efektowniej od tradycyjnych – nieekologicznych – rozwiązań.

Jednocześnie rynek oferuje nieskończony wręcz wybór kart świątecznych wykonanych z… makulatury. Mają znacznie bardziej indywidualny charakter, niż masowo drukowane pocztówki. Są ciepłe, przyjazne i bliskie sercu – dokładnie takie, jak samo Boże Narodzenie.

Najbardziej rygorystycznym obrońcom środowiska naturalnego proponujemy zaś… elektroniczne kartki świąteczne. Ich projekty wykonuje także Medium. W ten sposób ograniczycie generowane odpady… do zera.