Krótka historia bożonarodzeniowych prezentów

Prezenty w biznesie

Z czym kojarzy Ci się Boże Narodzenie?

Pojawiła się myśl o prezentach, prawda? Nic w tym dziwnego. Wg IBOR aż 89% Polaków nie wyobraża sobie świąt bez podarków!

Nieco historii

Tradycja wręczania prezentów wywodzi się ze starożytnego Rzymu. W dniu przesilenia zimowego obchodzono Saturnalia, poświęcone Saturnowi, bogowi rolnictwa, i jego żonie Opis, bogini dostatku. Początkowo święto trwało jeden dzień, potem już cały tydzień. Wiązało się z bardzo charakterystycznymi zwyczajami: dochodziło do zamiany ról panów i niewolników, przyozdabiano zielone drzewka, powszechnie też obdarowywano się prezentami. Bogacze wręczali sobie srebrne przedmioty, metal ten bowiem kojarzony był z Saturnem. Mniej zamożni wymieniali się świecami i glinianymi figurkami o ludzkim kształcie, tzw. sigillariami.

W średniowiecznej Europie obdarowywano głównie biednych, co nawiązywało do postaci włoskiego biskupa, świętego Mikołaja. Wraz z reformacją zwyczaj ten ewoluował i wkroczył do domów: protestanci (a potem także katolicy) wręczali podarki swoim dzieciom, traktując je jako „dary Dzieciątka Jezus”.

Do Polski tradycja ta przywędrowała późno, bo w XVIII wieku. Początkowo była obecna wyłącznie w miastach i na dworach szlacheckich. Na wsi zaczęła upowszechniać się dopiero w pierwszej połowie XX wieku, wraz ze wzrostem zamożności ludności wiejskiej. Zastąpiła wtedy wcześniejszy zwyczaj kolędowania.

Kto przynosi prezenty?

Takie pytanie w ubiegłym roku zadano Polakom. Aż 37% ankietowanych odpowiedziało, że Święty Mikołaj. Inne odpowiedzi to: członkowie rodziny (31%), Gwiazdor (10%), Gwiazdka (8%), Dzieciątko (6%), Aniołek (2%) i Dziadek Mróz (0,7%).

Popularność Świętego Mikołaja nikogo nie dziwi. Już od paru dni ukradkiem wygląda zza dekoracji witryn sklepowych. Już wkrótce całkiem otwarcie będzie spacerował po przepastnych przestrzeniach centrów handlowych i świątecznych jarmarków.

Mało kto jednak wie, że Święty Mikołaj w czerwonym kubraku i czapce z białym pomponem jest w rzeczywistości kreacją speców od marketingu. Wizerunek ten został stworzony przez Freda Mizena w 1930 roku, potem zaś trafił pod pióro Haddona Sundbloma. Obaj pracowali dla koncernu Coca-Cola…

Nowy sezon

Bardzo ciekawe badania na temat nadchodzących świąt przeprowadził Groupon. Okazuje się, że w tym roku statystyczny Polak wręczy prezenty aż 9 osobom. Łącznie wyda na to 487 zł, czyli 13% domowego budżetu. Mieścimy się w europejskich standardach, choć na tle lidera – Wielkiej Brytanii – wypadamy słabo. Okazuje się bowiem, że Brytyjczycy wydarzą średnio 218 £, czyli 2783 zł, co stanowi 19% ich domowego budżetu.

Poziom usatysfakcjonowania z powodu otrzymanych w 2013 roku prezentów różni się zależnie od nacji. Pierwsze miejsce zajęli Holendrzy (64% z nich było bardzo zadowolonych), a ostatnie Niemcy (aż 60% zadeklarowało rozczarowanie podarkami). Polacy plasują się w połowie rankingu: połowa z nas uznała otrzymane prezenty za trafne i satysfakcjonujące.

Prezenty w biznesie

Prezenty dla przyjaciół i bliskich wpisują się od dawna w bożonarodzeniową tradycję. Od paru lat na sile przybiera też nowy trend: wręczanie podarunków swoim kontrahentom i pracownikom. Kiedyś praktykowały to głównie wkraczające do Polski zachodnie firmy. Z biegiem lat jednak zwyczaj się zegalitaryzował.

A co Ty planujesz w tym roku podarować swoim partnerom biznesowym?