Dobre zdjęcia sprzedają. Wysokiej jakości video i dopracowany design też. Nic więc dziwnego, że wiele osób kładzie główny nacisk właśnie na te elementy przy projektowaniu strony, bloga czy kreacji reklamowych. Zapominają jednak o jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy – dobrym copy. Tymczasem umiejętny copywriting sprzedaje równie dobrze, co wymienione wyżej elementy. Zobacz, dlaczego nie należy go lekceważyć.
Odróżnienie od konkurencji
Copywriting pozwala odróżnić się od konkurencji. Treści o firmie czy opisy produktowe są przygotowywane niestarannie, bardzo schematycznie i nieciekawie. Potencjalny klient po przeczytaniu takich treści zupełnie nie widzi powodu, dlaczego miałby kupić coś akurat u tego producenta a nie u innego.
Dobre, inne niż wszędzie copy to szansa na powiedzenie o sobie czegoś ciekawego, a przede wszystkim wskazania użytkownikowi korzyści wynikających z nawiązania współpracy z daną firmą.
Doskonale robi to Slack. Komunikator za każdym razem po zalogowaniu wysyła użytkownikom sympatyczne wiadomości. W taki prosty sposób odróżnia się nie tylko od konkurencji, ale również buduje pozytywny wizerunek swojego produktu.
Język korzyści
Dobrze napisany tekst mówi użytkownikowi, czy produkt zaspokoi jego potrzebę. Podkreśla cechy, na których zależy sprzedającemu, a czasem nawet zamienia coś, co mogłoby być postrzegane jako wada w zaletę, np. butelka płynu jest o połowę mniejsza od produktów konkurencji, ale za to trzy razy bardziej wydajna (lub trzy razy tańsza). Zwraca też i podtrzymuje uwagę użytkowników (np. przez odpowiednio dobrane tytuły, śródtytuły, odwołania i przekierowania).
Przemyślane copy musi pokazywać konkretną korzyść, jaką osiągnie kupujący. Nie może pozostawiać żadnych niedomówień, ponieważ użytkownicy nie mają najczęściej ochoty niczego się domyślać i muszą mieć informacje podane wprost.
Dobry przykład poniżej – konkretnie i na temat:
Źródło: http://appstore.naviexpert.pl/co-zyskujesz.html
Pamiętaj – copy nie musi brzmieć pięknie. Ona ma skutecznie komunikować, w czym rzecz.
Copy jest wszędzie
Copywriting to nie tylko teksty na stronie internetowej czy hasła reklamowe. Jest wszędzie: w nazewnictwie zakładek na blogu, spisie treści e-booka, newsletterze czy nawet mailu do klienta. Wszystko ma znaczenie i każdy z tych drobnych elementów może zadecydować o dokonaniu sprzedaży.
Prosty przykład – belka newslettera. Opis pozwala dowiedzieć się, czego możemy się spodziewać po wysyłce. Czy wiesz, że takie krótkie teksty sprawiają, że liczba zapisów rośnie o kilkanaście albo kilkadziesiąt procent? W podobny sposób może zadziałać nawet… zmiana nazw elementów menu strony internetowej.
Źródło: http://klosinski.net/
Nice wierzysz? Drobna zmiana „Sign up to newsletter” na „Get more leads” zwiększyła o 35% liczbę konwersji w serwisie Ravish Design.
Tak – copywriting zwiększa konwersję. O czym zaraz się przekonasz.
Wzrost konwersji
Czasem jedno słowo w komunikacie reklamowym jest w stanie wpłynąć na znaczny wzrost konwersji. Widać to doskonale na przykładzie reklam w kampaniach Google AdWords. Tutaj wszystko ma znaczenie – nagłówek, który powinien być jak najbardziej zbliżony do wyszukiwanego przez użytkownika słowa kluczowego. Wielkość liter. Kropka na końcu drugiego wiersza, dzięki której można wydłużyć nagłówek i sprawić, że cała reklama będzie bardziej widoczna. Link kierujący na odpowiednią podstronę.
Dużo mówi się o testach A/B różnych wariantów designu stron internetowych, często zapomina się jednak, ze tak samo ważne jest… testowanie treści. Tutaj także należy sprawdzić kilka opcji i wybrać te, które najlepiej konwertują. Trzeba jednak zawsze mieć na uwadze, że to co działa dziś, niekoniecznie musi działać jutro.
W przytoczonym poniżej przykładzie prosta zmiana przyczyniła się do wzrostu konwersji o 93%.
Strona przed zmianami:
Źródło: https://blog.kissmetrics.com/100-conversion-optimization-case-studies/
I strona po zmianach:
Źródło: https://blog.kissmetrics.com/100-conversion-optimization-case-studies/
Jak widać, nawet drobna zmiana w copy może spowodować wzrost sprzedaży. Co więcej dzięki dobremu copy jesteśmy w stanie skutecznie zakomunikować naszą przewagę nad konkurencją i przekonać użytkowników, że to właśnie nasz produkt zasługuje na ich uwagę.
Zbyt często copywriting jest spychany na margines, a powinien być traktowany priorytetowo.
Ty już nie popełnisz tego błędu, prawda?