Marka z jednolitą identyfikacją wizualną. Jak to zrobić dobrze?

Identyfikacja wizualna

Tworzenie własnej marki to nie lada wyzwanie. Również od jej wizualnej strony. Kiedy bez końca przeglądasz inspiracje na Pinterest czy Behance w poszukiwaniu inspiracji do kolorów, fontów i motywów przewodnich możesz oszaleć i rzucić to wszystko w kąt. Szczególnie, że nie tylko musisz mieć pomysł na samym początku i stworzyć według niego całą markę, ale i konsekwentnie trzymać się wytyczonego szlaku aż do końca… lub rebradingu 😉 Jak stworzyć markę z pomysłem? Oto kilka naszych zasad:

Marka z jednolitą identyfikacją wizualną – dlaczego to takie ważne?

McDonalds, Play, Nivea. Te nazwy to nie tylko logo, ale i kolory – to one przychodzą Ci pierwsze na myśl, gdy czytasz ich nazwy, zazwyczaj jeszcze przed produktami i usługami, które oferują. Dobrze dobrana identyfikacja wizualna mówi o Twojej marce więcej, niż tysiąc słów. Czy jest luksusowa, czy dla każdego? Czy jest zabawna czy poważna? Czym wyróżnia się od konkurencji? To ważne, aby prowadzić markę świadomie – od początku do końca.

Nie tylko logo

Co wchodzi w skład identyfikacji wizualnej? Zdecydowanie coś więcej, niż sam logotyp. Mówimy tu o fontach i kolorach, które muszą być jednakowe wszędzie – na stronie www, na wizytówce, w mediach społecznościowych. To bardzo ważne, żeby ze sobą współgrały, żebyśmy je lubili i żeby były zgodne z naszą marką. Zabawny, młody startup produkujący książeczki interaktywne dla dzieci nie może mieć wyszukanego fontu i przeplatających się kolorów złota i czerni. To przypadek dość oczywisty i skrajny, ale pokazuje, że ogranicza Cię nie tylko wyobraźnia, ale i branża, w której działasz.

Paleta kolorów. Spróbuj pozytywnie się wyróżnić

Masz salon dietetyczny? Większość Twojej konkurencji idzie w zieleń (kojarzy się ze zdrową żywnością) lub odcienie niebieskiego (medycyna) – ale to wcale nie oznacza, że musisz iść w tę stronę. Jeśli chcesz się wyróżnić, ale zachować bezpieczeństwo, wybierz inny odcień (może turkus?) lub dodaj inny kolor do palety, a zieleń/błękit zostaw w akcentach.

Fonty – im mniej, tym lepiej

Najlepiej ograniczyć liczbę fontów do maksymalnie dwóch, trzech. Im ich więcej, tym trudniej będzie o spójność w designie. Najczęściej wybieramy inny font do treści, inny do nagłówków – trzecia może być taglinem. To przejrzysty i bezpieczny wybór, dlatego warto się go trzymać.

Identyfikacja wizualna w gadżetach reklamowych

Zamawiając gadżety reklamowe dla swojej firmy musimy wiedzieć znacznie więcej, niż to, na jaką kwotę opiewa nasz budżet. Gadżety reklamowe muszą być zgodne z identyfikacją wizualną marki – kolorem, fontem, ale i nastrojem. Inny gadżet będzie pasował do start’upu technologicznego, inny dla marki luksusowej bielizny. Na uwadze trzeba mieć nie tylko nasz wizerunek, ale i grupę docelową.

Jakich błędów unikać?

Przede wszystkim – w identyfikacji zadbaj o każdy szczegół. Jeśli nie wierzysz we własny gust i po prostu się na tym nie znasz, warto zgłosić się do specjalistów. W końcu identyfikacje tworzy się tylko raz, a jej efekty są długofalowe. Zadbaj o spójność kanałów – przekaż pracownikom i podwykonawcom wszystkie szczegóły dotyczące palety kolorów i fontów, które mogą używać w komunikacji firmy. Pamiętaj, aby zadbać również o wysoką jakość wydruków i świetne zdjęcia. Ich brak zepsuje nawet najlepszy pomysł.

Kreacja identyfikacji wizualnej to fajny etap tworzenia firmy, ale również wielkie wyzwanie. Nie możemy zmieniać jej często – nasz wizerunek musi przecież utrwalać się w pamięci klientów – więc jeden, dobry pomysł powinien nam wystarczyć najlepiej na cały okres prowadzenia firmy. Warto zadbać, aby była spójna z naszym produktem, misją marki, jej przekazem i jednocześnie wyróżniała na tle konkurencji. Wtedy i tylko wtedy mamy szanse na sukces.

Czy wiesz o jaką markę chodzi na zdjęciu?