Facebook to obecnie potężne i bardzo skuteczne narzędzie dla reklamodawców. Trzeba tylko umieć z niego korzystać. Na co zwrócić szczególną uwagę? Co może zadecydować o sukcesie lub porażce Twojej kampanii reklamowej?
Odpowiedź jest prosta – przede wszystkim dobrze stargetowana grupa docelowa. Jak ją stworzyć?
Wygląd reklamy
Nawet najlepsza grupa odbiorców nie będzie konwertować, jeżeli pokażesz im nieinteresującą i źle wyglądającą reklamę. Kreacja powinna nawiązywać do oferowanego produktu a jednocześnie, jeżeli to możliwe, do zainteresowań użytkowników. Poza tym bardzo ważny jest zachęcający przekaz, wezwanie do interakcji. Na grafice narysuj przycisk. Choć będzie on nieklikalny, już sama jego obecność sprawi, że więcej osób zareaguje na reklamę.
Odbiorcy przeważnie nie lubią fotografii wyglądających zbyt stockowo, wolą bardziej naturalne ujęcia. Do grafiki warto dodać również ramkę, która będzie się odcinać od tła na Facebooku.
Nie puszczaj tych samych grafik do głównego streamu aktualności i na prawą kolumnę. Reklamy w prawej kolumnie są mniejsze. Muszą być przez to bardziej wyraźne, inaczej staną się nieczytelne.
Przetestuj ponadto różne formaty reklam – pojedyncze zdjęcie, pokaz slajdów, film czy formularze kontaktowe. To właśnie format może mieć decydujące znaczenie w przypadku trudnej grupy docelowej.
Określenie grupy docelowej
Facebook pozwala kierować reklamy na podstawie wielu przydatnych informacji, jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, status związku, status rodzinny, stanowisko pracy, zainteresowania itp.
Ważne, żebyś potrafił wybrać najważniejsze z nich i jednocześnie wykluczyć te (tak, jest taka funkcja), które mogą negatywnie wpłynąć na jakość grupy docelowej.
Grupa w miarę możliwości powinna być jak najściślejsza. Co to oznacza? Przykładowo, jeżeli chcesz dotrzeć do mężczyzn w wieku 20-50 lat, którzy interesują się biegami i kolarstwem, nie wrzucaj wszystkich do jednego worka. Podziel ich przynajmniej na trzy grupy wiekowe i do każdej z nich przydziel osobne zainteresowanie. W ten sposób zamiast jednej grupy powstanie ich aż sześć:
1. mężczyźni w wieku 20-29, interesujący się biegami,
2. mężczyźni w wieku 20-29, interesujący się kolarstwem,
3. mężczyźni w wieku 30-40, interesujący się biegami,
4. mężczyźni w wieku 30-40, interesujący się kolarstwem,
5. mężczyźni w wieku 41-50, interesujący się biegami,
6. mężczyźni w wieku 41-50, interesujący się kolarstwem.
Do poszczególnych grup dobierz różne, najlepsze pod kątem wybranych odbiorców kreacje reklamowe.
Ścisły podział pozwala Ci nie tylko na większą personalizację reklam, ale również dokładniejsze śledzenie statystyk i eliminowanie tych zbiorów, które sprawdzą się najgorzej.
Oczywiście sam podział grup oraz najlepiej konwertujące grafiki to kwestia wielu testów i wprowadzanych na bieżąco optymalizacji.
Grupy podobnych odbiorców
Na podstawie użytkowników, którzy wykonali na Twojej stronie lub profilu pożądane działanie, np. kupili produkt, możesz stworzyć listę podobnych odbiorców.
Listy podobnych odbiorców to osoby, które (na bazie zebranych do tej pory przez Ciebie danych) mogą być według Facebooka (z dużym prawdopodobieństwem) również zainteresowane Twoją ofertą.
Takie listy są bardzo skuteczne pod warunkiem, że materiał wyjściowy do ich utworzenia był naprawdę wysokiej jakości.
Remarketing
Kolejna opcja na Facebooku zasługująca na szczególną uwagę. Dzięki remarketingowi (jak działa remarketing możesz tutaj przeczytać) skierujesz swoją reklamę na osoby, które weszły na Twoją stronę, ale nie dokonały konwersji. Skoro już raz wykazały zainteresowanie produktem, możliwe, że potrzebują jedynie odrobiny więcej zachęty i czasu, żeby stać się Twoimi klientami .
Zbieraj jak najwięcej danych
Im więcej danych zbierzesz, tym lepiej. Tak naprawdę to właśnie ich jakość decyduje o tym, czy Twoja grupa docelowa zacznie dobrze konwertować.
Wgraj jak najszybciej na stronę internetową piksel Facebooka. Bez niego nie masz nawet co marzyć o naprawdę skutecznych kampaniach reklamowych.
Kompletuj jak najwięcej różnych list odbiorców, np. osoby aktywne na profilu, użytkownicy, którzy wysłali wiadomość prywatną do Twojej firmy, obejrzeli połowę udostępnionego na fanpage’u filmiku reklamowego lub weszli na stronę.
Na ich podstawie twórz listy podobnych odbiorców. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj.
Twój cel to zebranie jak największej bazy użytkowników, którzy dokonali konwersji i stworzenie na ich podstawie listy podobnych odbiorców, żeby z kolei na nich móc puścić następne reklamy.
Jeżeli masz dobrą bazę mailową swoich dotychczasowych klientów, możesz ją wgrać do menadżera reklam i uprościć sobie cały proces.
Wszystko zależy od indywidualnego przypadku. U każdego sprawdzi się co innego. Dlatego tak ważna jest ciągła optymalizacja kampanii reklamowej.
To jedyny sposób na dotarcie do osób, które naprawdę będą chciały skorzystać z Twojej oferty.