Jak działa remarketing?

Miałeś kiedyś wrażenie, że reklama Cię śledzi? Wchodziłeś na różne strony internetowe i wciąż ją widziałeś? Zastanawiałeś się, jak to możliwe, że przez wiele dni „chodzi” za Tobą ten sam komunikat?

Padłeś ofiarą remarketingu. W tym artykule dowiesz się, na czym polega i jak działa remarketing. Kto wie – może wykorzystasz go po tym we własnym biznesie?

Dlaczego te reklamy mnie ścigają

Mechanizm działania remarketingu jest bardzo prosty. Każda osoba, która odwiedza Twoją stronę internetową, ma od tej pory zapisane w swojej przeglądarce specjalne ciasteczko. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy wgrasz na stronie dedykowany kod do remarketingu.

Dzięki niemu użytkownicy będą widzieli Twoje reklamy jeszcze długo po opuszczeniu strony.

Po co to komu?

Remarketing kieruje się najczęściej na osoby, które były na stronie danej firmy, przeglądały ofertę, ale ostatecznie nie dokonały konwersji. Mówiąc prościej, nie wykonały pożądanego działania, jak zakup, zostawienie danych kontaktowych, wysłanie formularza itp.

Skoro potencjalni klienci wykazali już zainteresowanie Twoimi produktami czy usługami, remarketing jest dobrym sposobem na ponowne przyciągnięcie ich uwagi. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że tym razem zrobią to, na czym Ci zależy.

Remarketing jest świetnym rozwiązaniem, gdy działasz w branży, w której klient musi się dłużej zastanowić przed podjęciem decyzji. Dobry przykład to agencje turystyczne. Zazwyczaj osoby, które wejdą na stronę agencji, nie kupią od razu biletów na drogą wycieczkę zagraniczną. Taki krok wymaga najpierw wielu przygotowań: rozmowy ze współmałżonkiem, podliczenia kosztów, zgrania terminów itp. Potencjalny klient potrzebuje czasu. Dlatego warto mu przypominać swoją ofertę. Inaczej może o Tobie zapomnieć i nawet zupełnie przypadkowo pójść do konkurencji.

Właśnie takim użytkownikom wyświetla się reklamy remarketingowe.

Od czego zacząć?

Gdy mowa o remarketingu, wszyscy mają zazwyczaj na myśli kampanie w Google AdWords lub na Facebooku. Reklamy tego typu można jednak ustawić chociażby na Twitterze.

Zarówno w przypadku Facebooka jak i Google AdWords, aby ruszyć z remarketingiem, musisz zebrać najpierw listę 1000 aktywnych użytkowników, którzy odwiedzili Twoją stronę. Jeżeli chcesz „śledzić” potencjalnych klientów z Google AdWords w sieci reklamowej, Twoja lista potrzebuje przynajmniej 100 aktywnych odbiorców w ostatnich 30 dniach, żeby zadziałać.

Gdy skompletujesz listy, możesz zacząć ustawiać swoją pierwszą kampanię remarketingową.

Możliwości remarketingu

Najbardziej podstawowy remarketing zakłada wyświetlanie reklam wszystkim użytkownikom, którzy odwiedzili Twoją stronę. Węższe i jednocześnie najbardziej popularne ustawienie to kierowanie reklam na osoby, które przeglądały ofertę, ale nie dokonały żadnej konwersji.

Na tym jednak możliwości remarketingu się nie kończą. Tylko w samym Google AdWords możemy wyróżnić remarketing standardowy (wyświetlanie reklam użytkownikom na odwiedzanych przez nie stronach), dynamiczny (uwzględniający usługi i produkty, na patrzyli) czy dla reklam w wyszukiwarce (gdy użytkownicy wyszukują dalszych informacji). To jednak nie wszystko. Mamy także do wyboru remarketing w aplikacjach mobilnych, video, a nawet dla adresów e-mail.

Ciekawa jest zwłaszcza ostatnia opcja. Możesz dzięki niej wgrać do kampanii Google AdWords bazę maili, a następnie wyświetlać reklamy remarketingowe ich właścicielom. Taką samą funkcję można ustawić również na Facebooku.

Możliwości są naprawdę ogromne.

Listy remarketingowe – kombinacje niestandardowe

Najlepiej stworzyć kilka list remarketingowych. Listy mogą przykładowo zawierać wszystkich użytkowników, którzy weszli na stronę, odwiedzili konkretną podstronę (np. z cennikiem), wykonali pożądane działanie lub nie dokonali żadnej konwersji – ustawień może być znacznie więcej.

Stworzone listy można zawężać (zwłaszcza Facebook daje duże możliwości w tym zakresie) oraz zestawiać z pozostałymi, tworząc kombinacje niestandardowe. Najprostszy przykład – jeżeli od listy wszystkich użytkowników ze strony odejmiemy listę tych, którzy dokonali konwersji, otrzymamy zbiór osób, które nie zrobiły niczego, na czym Ci zależało.

Listy podobnych odbiorców

Na podstawie najbardziej wartościowych list remarketingowych, możesz stworzyć listy podobnych odbiorców. To funkcja, którą trudno przecenić. Pozwala na znalezienie zupełnie nowych, ale jednocześnie podobnych osób do np. tych, którzy kupili coś w Twoim sklepie.

Na listę podobnych odbiorców możesz puścić osobne reklamy zachęcające do odwiedzenie Twojej witryny. W ten sposób docierasz do bardzo obiecującej grupy potencjalnych klientów.
Remarketing to bardzo skuteczne narzędzie, z którego korzysta obecnie wielu specjalistów tworzących kampanie. Jego największa zaleta to pokazywanie reklam starannie wyselekcjonowanej grupie odbiorców, którzy z dużym prawdopodobieństwem mogą być zainteresowani Twoimi usługami.

Szeroki wachlarz dobrze wykorzystanych możliwości i ustawień może wpłynąć na znaczny wzrost konwersji w Twoim biznesie. Wypróbuj go jak najszybciej!