Ekonomia pracy marketera, czyli plan pracy na jesień

Planowanie marketingowe

Dobry marketer potrafi reagować na bieżące wydarzenia. Dzisiaj pisałby o ostatnich dniach lata i zbliżających się chłodach. Wybitny marketer jest jednak zawsze kilka kroków przed nim. Nie myśli o jesieni. Planuje już Boże Narodzenie.

Brzmi to dla Ciebie absurdalnie? W Twojej firmie wystarcza, jeśli podejmiecie temat w listopadzie? A czy kiedykolwiek przyszło Ci do głowy, że tak jest drożej?

Niższa cena

To pierwsza zaleta dobrego planowania. W drugiej połowie października ceny szybują w górę. Łatwo to zaobserwować w galeriach handlowych, ale dotyczy to także hurtowni. A jeśli mówimy o gadżetach świątecznych – różnica potrafi wynieść nawet 100%.

Po drugie działy wewnętrzne i działy marketingu we wrześniu dysponują zwykle większym budżetem niż na koniec roku. Daje to znacznie szersze pole manewru, np. umożliwia wybór niebanalnych prezentów dla partnerów biznesowych. To po prostu żadna frajda dostać szklaną kulę z bałwankiem (chyba że mamy dzieci) albo szablonowy kubek z wymalowaną choinką.

Sezonowo wysokie ceny dotyczą nie tylko Bożego Narodzenia. To samo dzieje się w związku z Halloween, Wielkanocą czy początkiem roku szkolnego. Bardzo łatwo tego uniknąć: wystarczy pomyśleć wcześniej.

Terminowa dostawa

Świąteczne kolejki na poczcie to już tradycja. W szale zakupów i rosnącej popularności sklepów internetowych przesyłki w grudniu po prostu nie dochodzą na czas. Zamówione na firmową wigilię gadżety ze Świętym Mikołajem niejednokrotnie pojawiają się dopiero w pierwszym tygodniu stycznia. Czyli o wiele za późno.

Wcześniejsze planowanie z oczywistych względów pozwala uniknąć tego problemu.

Redukcja stresu

Opóźnienia na poczcie, wysokie ceny, przebrany asortyment to nie jedyne przyczyny wysokiego ciśnienia u osób odpowiedzialnych za zaopatrzenie firmy w świąteczne gadżety. Najgorsze są nagłe zwroty akcji, które powodują, że dotychczasowa koncepcja musi szybko ulec zmianie. Warto mieć nie tylko plan B, ale zapas czasu na jego zrealizowanie.

Jak zaplanować firmowe święta?

W Medium zatrudniamy tylko wybitnych marketerów. Aby nie być gołosłownym, poniżej garść rad i pomysłów, na których realizację zostało nieco ponad 2 miesiące.

Pierniki toruńskie

Słodkości sprawdzają się w większości przypadków. A co może być bardziej świątecznego, a jednocześnie polskiego i wysokiej jakości, niż pierniki z Torunia?

Ręcznie malowane bombki

Prezent bardzo elegancki. Oprócz świątecznej ilustracji, na bombce łatwo umieścić dedykowany napis, np. życzenia od firmy. Najlepiej wręczać w zestawie ze stojakiem.

Wieczne pióra

Klasyczny upominek dla pracowników wysokiego szczebla lub cenionych partnerów biznesowych. Wieczne pióra nigdy nie wychodzą z mody, sprawdzą się zatem także jako prezent dla osób, których nie znamy.

Świąteczne puszki

Boże Narodzenie chyba każdemu kojarzy się z puszką pełną domowych łakoci. Najpiękniejsze są te pomalowane w świąteczne scenki, niczym pocztówki. W środku można umieścić wspomniane już pierniki, ale także czekoladki i inne słodycze.

Świąteczne kufle

Oryginalny prezent, który sprawdzi się w przypadku mniej formalnych relacji. Chodzi oczywiście nie o szklaną wysoką szklankę, w jakiej serwują piwo w pubach, ale ceramiczny, malowany kufel z metalową przykrywką. Idealny dla branży budowlanej.

Ilustrowane baśnie

Jeśli firma prowadzi prorodzinną politykę warto, aby uwzględniła prezenty dla dzieci pracowników. Fantastycznie sprawdzą się ilustrowane baśnie utrzymane w świątecznym klimacie.

A czy Twoja firma rozpoczęła przygotowania do Bożego Narodzenia?