Pisanie o sobie to, wbrew pozorom, bardzo trudne zadanie. Firmom często brakuje obiektywizmu i nie potrafią wyłuskać ze swojej działalności tego, co jest naprawdę istotne dla klienta. Tymczasem cierpliwość dzisiejszych konsumentów jest bardzo ograniczona i nie ma sensu wystawiać jej na próbę.
Dlatego każda firma powinna bardzo skrupulatnie przemyśleć, co chce o sobie powiedzieć na stronie internetowej. Konstrukcja tego tekstu ma wpływ na decyzję o skorzystaniu z produktów lub usług. Co w takim razie (i jak) tam napisać?
Co możemy dla Ciebie zrobić
Klient musi poznać korzyści, jakie wyniesie ze współpracy z Twoją firmą. Tylko to go tak naprawdę obchodzi. Kluczowa kwestia to bazowanie na konkretnych informacjach i unikanie uogólnień. Firmy bardzo lubią zwroty typu „najwyższa jakość w najniższej cenie”. Niestety takie sformułowanie nie jest w żaden sposób mierzalne i tak naprawdę nic nie mówi klientowi.
Wyróżnij się – pokaż konkret. Zamiast banalnego sformułowania jak wyżej napisz na przykład: „dzięki nam zaoszczędzisz czas – załatwimy za Ciebie wszystkie formalności”, „gwarantujemy ceny niższe o 20% od oferty konkurencji” itp.
Dlaczego jesteśmy lepsi od konkurencji
Firmy mówią o sobie w bardzo podobny sposób. Do tego stopnia, że jeżeli w tekst na stronie wstawisz nazwę konkurencji, to często nie odczujesz różnicy. Sprawdź na swoim tekście – to wówczas wyraźny sygnał, że jest źle napisany.
Informacja o przedsiębiorstwie powinna w jasny sposób wyróżniać je od podmiotów działających w tej samej branży, zawierać jakieś elementy charakterystyczne. Może to być bardzo dużo rzeczy – sympatyczne zdjęcie zespołu (z naciskiem na sympatyczne), video, elementy graficzne lub po prostu starannie przygotowane copy.
Klient powinien po przeczytaniu takiego komunikatu zapamiętać Twoją firmę.
Od szczegółu do ogółu
Ludzie lubią powoływanie się na statystyki, badania, wypowiedzi autorytetów, rekomendacje. Takie informacje uwiarygodnią przekaz i podkreślą Twoje kompetencje. Umiejętnie wplecione w tekst, potrafią zdziałać prawdziwe cuda.
Zawsze warto pochwalić się również cyframi, jeżeli zawierają dane, które mogą powiedzieć coś istotnego na Twój temat klientowi (np. jesteśmy jednym z największych producentów x, w zeszłym roku sprzedaliśmy … sztuk). Liczby nie kłamią – a przynajmniej ludzie w to wierzą!
Chwal się
Nie warto być skromnym. Jeżeli Twoja firma ma się czym pochwalić – zrób to. Pamiętaj jednak o zachowaniu pewnego dystansu. Nie wklejaj na stronę 100 skanów zdobytych certyfikatów, które nic nie powiedzą Twojemu potencjalnego klientowi (a tylko go wystraszą). Zwróć uwagę na zasadę numer jeden – wrzucaj w tekst tylko to, co istotne dla klienta, a nie tylko dla Ciebie.
Pracujesz z jakąś rozpoznawalną marką? Napisz o tym. Skoro zdobyłeś jej zaufanie, musisz być naprawdę dobry.
Nie przesadź z kreatywnością
Oryginalny pomysł jest zawsze w cenie, nie powinieneś jednak przesadzić. Pamiętaj, że klienci zazwyczaj oczekują stałego zakresu informacji – zakresu usług, ceny, czasu realizacji itp. Nie utrudniaj im zdobycia tych danych. Wszystko musi być przejrzyste i łatwe do odszukania. Nie każ się niczego domyślać użytkownikom.
Komunikat powinien być zgodny z wizerunkiem Twojej firmy. Zwrócenie uwagi to nie wszystko. Jeżeli zdobędziesz uwagę klienta w niewłaściwy sposób (np. przez używanie zbyt nieformalnego języka czy krzykliwą oprawę graficzną) nic Ci to nie da. To nie działa na zasadzie: nieważne co mówią, byle mówili.
Informacje o firmie to nie tylko zakładka „O nas”
O Twojej firmie mówi cała strona internetowa, nie tylko poświęcona jej zakładka. Dlatego cały przekaz musi być spójny. Zadbaj o oprawę graficzną i copy. Nie lekceważ żadnego z tych elementów, ponieważ każdy z nich jest tak samo ważny.
Testuj różne wersje strony (zmieniaj wygląd i opisy). Możesz w tym celu skorzystać z takich narzędzi, jak Landingi (pozwalają na zrobienie kilku prostych wersji strony) lub Optimizely (idealne do testów A/B).
Zwróć uwagę również na długość swoich tekstów. Powinny dostarczać użytkownikowi wszystkie potrzebne informacje do podjęcia decyzji. Upewnij się, że każda z nich czemuś służy, nie męcz użytkownika zbędnymi detalami, nie przytaczaj historii firmy, jeżeli to nic nie wnosi (chyba że firma ma np. sto lat i chcesz podkreślić jej tradycje).
———————
Zanim napiszesz o swojej firmie, zastanów się, jakie są jej najmocniejsze strony, co wyróżnia ją od konkurencji, co decyduje o jej profesjonalizmie i przede wszystkim, jakie informacje zdecydowałyby, że Ty sam chciałbyś zostać swoim klientem. Wczuj się w rolę.
Nie zapominaj, że liczy się nie tylko treść, ale również forma jej podania. Zadbaj o odpowiedni styl. Testuj różne warianty i sprawdzaj, które z nich najlepiej konwertują.
Pokaż się swoim klientom z jak najlepszej perspektywy!