Employer branding a kultura organizacji

employer branding

Wielu pracodawców chce przyciągnąć do swojej firmy młode i utalentowane osoby. Oferują wyższe stawki oraz różne dodatkowe benefity. Często zapominają jednak lub niedostatecznie doceniają, jak ważny w rekrutacji jest wizerunek organizacji.

Marka firmy to jeden z najważniejszych czynników, który kandydaci biorą pod uwagę przy decyzji o podjęciu pracy. Potrafi być dla nich istotniejsza od zarobków czy prestiżu stanowiska – szczególnie w przypadku młodszych pokoleń.

Wiele firm przez budowanie marki pracodawcy rozumie po prostu kampanię reklamową z szumnymi hasłami typu „Pracuj z nami – będzie super!”. Tymczasem sposobem na dobry employer branding jest konsekwentnie prowadzona kultura organizacji, w myśl zasady „show, don’t tell” – pokaż, że jesteś idealnym miejscem pracy także przez sposób, w jaki tworzysz na przykład ogłoszenia rekrutacyjne.

Dobra marka pracodawcy – dlaczego to się opłaca?

Badania światowego rynku pokazują, że pracodawcy, którzy nie są kojarzeni z dobrym wizerunkiem, muszą więcej płacić swoim pracownikom, a tym samym ponosić dodatkowe koszty. Okazuje się, że blisko połowa specjalistów amerykańskich nie podjęłaby pracy w firmie cieszącej się złą sławą nawet pomimo znaczących podwyżek.

Zupełnie inaczej wyglądają dane na temat firm, które cieszą się dobrą reputacją. 41% amerykańskich pracowników na etacie byłoby skłonnych przenieść się do nich również bez podniesienia pensji.
Co więcej osoby w wieku 18-34 lat deklarują chęć przejścia do firmy przyjaznej pracownikom nawet przy niewielkiej (2-5%) redukcji wynagrodzenia.

Dobry wizerunek pracodawcy – jak go zbudować?

Jeżeli firmie zależy na pozyskaniu oraz utrzymaniu w swoich szeregach zdolnych specjalistów, powinna postawić na budowanie swojego wizerunku poprzez dobrą i przyjazną dla pracowników kulturę organizacji. Co to takiego?

Kultura organizacji to w uproszczeniu system wartości, jaki wyznaje dana firma. Sposób, w jaki pracodawca traktuje swoich pracowników, motywuje ich do działania, ogólna atmosfera panująca w biurze. Na kulturę organizacji składają się nie tylko relacje międzyludzkie, ale także przestrzeń, która otacza pracowników – pozytywne, przyjazne otoczenie poprawia nastrój i sprzyja kreatywnemu myśleniu.

Budowanie wizerunku pracodawcy w oparciu o kulturę organizacji to o wiele lepszy pomysł na przyciągniecie zdolnych pracowników niż kosztowne kampanie reklamowe. Ludzie chcą pracować w miejscach bliskich ich wartościom i spełniającym ich potrzeby. Pokaż swoją firmę jako właśnie taką organizację.

Jak robią to inni?

Przykłady dobrych praktyk

Agencja TBWA przeprowadziła rekrutację na Tinderze. Dwie wymyślone postacie – Witek Ambaras i Tola Boska, zaczepiały użytkowników portalu, udając realne osoby, a wraz z rozwojem konwersacji zachęcały potencjalnych kandydatów do wysłania swojego CV.

 

Tinder-TOLA Tinder-TOLA-2 Tinder-TOLA-3

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: www.spidersweb.pl

 

BT Skyrise również w nietypowy sposób postanowiło zdobyć pracowników. Studenci śląskich uczelni dostawali wizytówki od pań przebranych za stewardessy. Na wizytówkach był numer telefonu, przez który kandydaci mogli aplikować do działu IT firmy.

 

 

Co taka rekrutacja mówi na temat organizacji? Przede wszystkim, że ma dystans do siebie, poczucie humoru i istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że panuje w niej dobra, przyjazna atmosfera.

Te wszystkie cechy trzeba jednak potwierdzić nie tylko pomysłową rekrutacją. Firma powinna się dzielić wydarzeniami z życia zespołu, bo to zwiększa wiarygodność tego, co o sobie mówi – jak lepiej pokazać, że u nas się dobrze pracuje niż ujęciami zadowolonych pracowników? Dopiero wtedy kreowany wizerunek pracodawcy staje się naprawdę wiarygodny. Wystarczy zobaczyć, jak robi to CloudLock.

 

Chcesz najlepszych pracowników? Postaw na kulturę organizacji

Obecni a także byli pracownicy to najlepsi ambasadorzy każdej firmy. Ich pozytywna opinia to jeden z najważniejszych zasobów każdego pracodawcy.

Zadowoleni pracownicy chętnie dzielą się różnymi materiałami na temat swojej pracy w sieci. Bez oporów polecą również firmę swoim znajomych oraz innym osobom, które zapytają ich o zdanie. Pomogą swojemu pracodawcy w znalezieniu nowych członków zespołu.
Dlatego każdy zatrudniający powinien być mocno wyczulony na potrzeby pracujących dla niego osób i wiedzieć, co jego pracownicy, a także kandydaci, których chce pozyskać, cenią sobie najbardziej.

Wbrew pozorom dla wielu z nich nie będą to tylko korzyści finansowe, ale również perspektywa rozwoju, elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej, dobra atmosfera w zespole, przyjazna przestrzeń biurowa, dbałość o integrację w firmie (np. organizowanie różnych wyjazdów, inicjatyw czy imprez dla pracowników), prywatna opieka zdrowotna, karnet na siłownię czy taki drobiazg, jak zawsze świeże owoce w kuchni.

Każdy z tych benefitów można pokazać w ciekawszy sposób niż tylko szumnym hasłem na plakacie. Niezależnie od wielkości Twojej firmy, powinieneś dbać o ten aspekt – kultura organizacji to Twoja przewaga nad większymi podmiotami, postrzeganymi jako bezduszne.

Życzę samych najlepszych kandydatów!

Dodaj komentarz