Czy budowanie marki pracodawcy się opłaca?

Ostatnio bardzo dużo mówi się o budowaniu marki pracodawcy. Wiele firm zaczyna dostrzegać potrzebę zmian i analizować możliwe strategie ich wdrożenia.

Dlaczego to takie ważne? Jakie konkretne korzyści może przynieść przedsiębiorstwu budowanie marki pracodawcy? Czy to się na pewno opłaca?

Marka pracodawcy a kultura organizacji

Marka pracodawcy (angielskie „employer branding”) to zwrot wprowadzony w 2001 roku przez McKinsey. Oznacza działania firmy, dzięki którym cieszy się dobrą opinią wśród swoich obecnych oraz potencjalnych pracowników. Kojarzy się z przyjaznym miejscem do pracy. Termin w krótkim czasie zdobył ogromną popularność.

Omawiając employer branding, nie sposób pominąć kultury organizacji, o której pisaliśmy już w innym artykule na naszym blogu (szczegóły pod linkiem). W dużym skrócie można powiedzieć, że kultura organizacji to strategia zarządzania pracownikami w firmie, panująca w niej atmosfera, wyznawane wartości oraz system motywacji. Jeżeli kultura organizacji jest dobra, pracownicy są zadowoleni i lepiej wykonują swoje obowiązki. Jej brak sprawia, że nie ma odpowiedniej integracji w zespole. Pracownicy nie czują się też związani z pracodawcą. Są mniej usatysfakcjonowali z tego, co robią i w rezultacie osiągają gorsze wyniki. Ponadto nie identyfikują się ze swoim miejscem pracy, nie udostępniają o nim żadnych informacji, nie rozpowszechniają dobrych opinii.

Przemyślana i realizowana konsekwentnie kultura organizacji razem z odpowiednim przekazem marketingowym to klucz do budowania marki pracodawcy.

Czy to się na pewno opłaca?

Employer branding wiąże się nieraz z dużymi zmianami, a tym samym kosztami. Dotyczy to zwłaszcza rozbudowanych przedsiębiorstw, które zatrudniają tysiące pracowników. Nic więc dziwnego, że ich właściciele zastanawiają się, czy budowanie marki pracodawcy im się zwyczajnie opłaci. Co możesz zatem zyskać, budując swój wizerunek dobrego pracodawcy?

Większa rozpoznawalność

Pracownicy są najlepszą wizytówką każdej firmy. Ich dobra opinia jest warta więcej niż dziesiątki wykupionych w mediach artykułów sponsorowanych. Jeżeli zespół identyfikuje się ze swoim miejscem pracy, rozpowszechnia o nim cały szereg różnych informacji, nie tylko ustnie, ale także na swoich profilach społecznościowych. Potencjał takich rekomendacji jest ogromny.

Zauważył to nawet Linkedin. Stworzył nawet specjalne narzędzie do udostępniania contentu przez pracowników przedsiębiorstw – Elevate, które zdecydują się na wykupienie usługi.

Pozytywne opinie przyciągają automatycznie kolejnych, chętnych do pracy kandydatów.

Mniejsze koszty rekrutacji

Firmy, które wypracowały sobie dobry wizerunek pracodawcy, mniej wydają na rekrutacje. Przedsiębiorstwa bez dobrej kultury organizacji muszą płacić więcej swoim pracownikom, żeby ich utrzymać. Trudniej im też znaleźć specjalistów.

Co więcej badania światowego rynku dowodzą, że nawet przy 10% podwyżce pensji tylko 28% amerykańskich pracowników zdecydowałoby się na przejście do firmy niecieszącej się dobrą reputacją.

41% z nich przeszłoby natomiast do firmy o dobrym wizerunku pracodawcy nawet bez dodatkowych korzyści finansowych. Co najbardziej zaskakujące, osoby w młodym wieku (18-34 lata) tak bardzo cenią sobie pracodawców z dobrą kulturą organizacji, że zdecydowaliby się na przejście nawet przy 2-5% redukcji wynagrodzenia.

Wnioski narzucają się same.

Sympatia zwykłych konsumentów

Zadowoleni pracownicy mają lepszy kontakt z klientami firmy, są w stosunku do nich bardziej przyjaźni i uczynni. Co więcej opinia publiczna zwraca obecnie uwagę na to, jak pracodawca traktuje podwładnych. Przykładem może być Biedronka, która zmieniła swoją strategię po negatywnym odzewie w sieci na temat złych warunków pracy w dyskontach.

Firmom z dobrą kulturą organizacji łatwiej pozyskać życzliwość klientów, a tym samym otworzyć ich portfele.

Lepsi pracownicy

Gdy pracownicy cenią swojego pracodawcę, lepiej i szybciej pracują, są bardziej wydajni i lojalni. Rozpowszechniają pozytywne opinie i informacje na temat firmy wśród swoich znajomych. Nie szukają innej pracy, a Ty nie musisz przez to zatrudniać i szkolić wciąż nowych osób. W zespole panuje dobra, pozytywna atmosfera.

Wyróżnianie się na tle konkurencji

Firmy z dobrą marką pracodawcy wyróżniają się na tle konkurencji. Jest o nich głośniej. Są bardziej rozpoznawalne. Cieszą się dobrą opinią i powszechną sympatią. Pracownicy i co ważne konsumenci utożsamiają się z polityką przedsiębiorstwa.

Dzięki temu dużo łatwiej zdobywają nowych klientów.

Tak, to się naprawdę opłaca!

Większa rozpoznawalność, niższe koszty rekrutacji, lepiej pracujący pracownicy, sympatia konsumentów i wyróżnianie się na tle konkurencji – te wszystkie punkty możesz osiągnąć przez budowanie marki pracodawcy. Każdy z nich to konkretny, przekładalny na pieniądze zysk dla Twojego przedsiębiorstwa.

Pamiętaj, że employer branding będzie coraz bardziej istotny. Ma na to wpływ nie tylko zmieniający się rynek pracy, w którym coraz trudniej o specjalistów, ale również powszechny dostęp do informacji. Negatywne opinie rozprzestrzeniają się obecnie z szybkością światła po całym Internecie.

A zatem: najwyższy czas opracować i wdrożyć odpowiednią strategię. Wkrótce zobaczysz pierwsze efekty.

Dodaj komentarz